Het kan soms aardig in de kosten lopen, een kapotte CV ketel. Toch moet er iets aan gedaan worden. U wilt tenslotte niet graag zonder verwarming zitten in de winter, of een bevroren waterleiding hebben. Voordat er iets aan een kapotte CV ketel gedaan kan worden, moet u eerst weten wat er kapot is. Dat kan flink wat zijn. Hier een overzichtje van mogelijkheden.
- De CV thermostaat kapot
- alarm CV
- uw CV leidingen zijn bevroren
- lage temperatuur verwarming
- koude radiator
- cv combiketel warmtepomp storing
- centraal verwarming brander storing
- waterdruk centraal verwarming te laag
- raar geluid CV combiketel
- storing filter bij verwarmingsketel
Eerste stappen om een storing op te lossen
In de meeste gevallen is een CV storing makkelijk op te lossen, zonder dat er een expert bij nodig is.
- Om te beginnen kunt u kijken of de gaskraan open staat. Staat hij niet open? Open deze dan en reset het toestel. (start hem opnieuw op)
- Controleer of de stekker in het stopcontact zit. Zo niet? Dan doet u hem in het stopcontact en reset hem opnieuw.
- Controleer of de kamerthermostaat hoog genoeg staat. Indien nodig zet u hem op de juiste temperatuur.
- Controleer de aardlekschakelaar in de meterkast. Staan de zekeringen goed? Mochten ze zijn uitgevallen of uitgezet, dan zet u ze weer aan.
- Controleer of een van uw kranen warm water drupt. Zolang een kraan drupt, zal de CV geen warmte afgeven aan uw verwarming.
- Controleer of de druk van uw CV tussen de 1,5 en 2,0 atmosfeer staat. Als dat niet zo is, vul hem dan bij. (hierover later meer)
- Controleer of er een waakvlam in uw toestel aanwezig is en of die brandt. Is hij aanwezig en brandt hij niet? Steek hem voorzichtig aan.
Hoe vul ik mijn CV ketel of verwarming bij?
Wanneer u het water hoort stromen, is het misschien nodig om uw verwarming of CV ketel bij te vullen of te ontluchten. Vaak worden hier monteurs voor gevraagd, maar u kunt het ook heel gemakkelijk zelf doen.
- Om te beginnen moet u de waterdruk op de manometer van uw cv-ketel controleren. (De zwarte bewegende wijzer moet tussen de één en twee bar staan. Mocht hij lager staan, dan moet u hem bijvullen.)
- Voor u de CV ketel bijvult, moet u de installatie eerst even laten afkoelen.
- Vervolgens draait u alle radiatoren open en trekt u de stekker van de pomp uit het stopcontact.
- Vlakbij de Manometer zit een vulkraan. Hier koppelt u de bijgeleverde vulslang aan. Let op: Zorg ervoor dat er geen lucht in de slang zit!
- Als de slang aan beide zijden goed gekoppeld is, opent u de vulkraan met de speciaal daarvoor gemaakte sleutel.
- Houd nu de drukmeter in de gaten en draai de kraan dicht als de wijzer tussen de 1,5 en de 2 staat!
- Vergeet de pomp niet weer aan te zetten!
Na het bijvullen van de CV ketel, moet u de CV ontluchten. Dat werkt als volgt:
- U begint met alle radiatoren open te draaien en de pomp van de CV uit te schakelen. (trek d stekker hiervoor uit het stopcontact)
- Hierna gaat u van boven naar beneden alle radiatoren langs en draait u alle ontluchtingskraantjes open tot er een straaltje water uit kom.
Nog steeds problemen?
Mocht u dit proces regelmatig moeten herhalen, dan duidt dit vaak op lekkage. Wij adviseren u dan contact op te nemen met een erkende vakman bij u uit de buurt. Erkende installateur nodig? Ga naar CV ketel Nu en neem contact op met één van de specialisten.